poniedziałek, 4 maja 2020
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE- MAJ 2020

GRUPA I

Temat: Polska to mój dom

  • nauka hymnu na pamięć
  • rozmowa na temat miejsca, w którym dzieci mieszkają- nauka adresu, kraj (miasto, nazwa ulicy, numer domu)
  • konstruowanie domów z kolcków
  • zabawa dydaktyczna „Moje miasto”; rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
  • słuchanie wiersza „Polska”- rozmowa na jego temat
  • „Mapa Polski”- puzzle, składanie w całość pociętych na cztery części konturów mapy Polski, ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, zapoznanie z określeniem „mapa”
  • poznajemy symbole narodowe: Hymn, Flaga, Godło
  • podawanie nazwy kraju, w którym mieszkamy, stolicy oraz miejsc charakterystycznych dla danego miasta
  • słuchanie legendy „Wars i Sawa” W. Chotomskiej

Temat: Śpiewanie piosenek znanych dzieciom

  • rozróżnianie dźwięków cichych i głośnych
  • muzyka wokół nas- rozróżnianie i określanie dźwięków przyrody (wiatr, ulewa, deszcz, śpiew ptaków, owady)
  • poznanie zawodu dyrygenta
  • instrumenty wokół nas- zachęcanie do samodzielnego konstruowania instrumentów perkusyjnych

Temat: Rozpoznawanie i podawanie nazw emocji wywoływanych sytuacjami bliskimi dzieciom

  • doskonalenie umiejętności słuchania i rozumienia tekstu opowiadania „Co się wydarzyło w Pluszątkowie” M. Rosińskiej
  • zabawy rozwijające sprawność fizyczną
  • „Co czuję ja, co czują inni”- dostrzeganie emocji u innych
  • W płaczu nie ma nic złego- radzenie sobie ze smutkiem, kształtowanie postaw prospołecznych, wdrażanie do empatii
  • Jak pozbyć się strachy- zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze strachem, doskonalenie pamięci poprzez naukę krótkich rymowanek
  • kolorowanie według własnego pomysłu
  • rozpoznawanie nastrojów muzycznych, kształtowanie umiejętności wyrażanie emocji poprzez malowanie („Wesoły obrazek”)( utwór A. Vivaldiego „Wiosna”)
  • Taniec standardowy, rozrywkowy, ludowy- dzielenie się wrażeniami.

Temat: Moi Rodzice- dostrzeganie roli taty i mamy w życiu dziecka. Wypowiadanie się na temat swoich rodziców

  • Pomagam mamie i tacie- zachęcanie do pomocy w codziennych obowiązkach
  • zachęcanie do przygotowywania niespodzianki dla rodziców

GRUPA II

Temat: Wiosna dookoła

  • budzenie zainteresowania przyrodą, zachęcanie do obserwowania zmian w otoczeniu zachodzących wiosną (zmiany na drzewach owocowych)
  • rozwijanie umiejętności porozumiewania się między innymi poprzez uważne słuchanie, zapamiętywanie i wykonywanie instrukcji
  • wdrażanie do mówienia o własnych emocjach związanych z wrażeniami zmysłowymi podczas obserwacji przyrody
  • kształtowanie postawy poszanowania przyrody, rozbudzanie zainteresowania światem zwierząt, między innymi poprzez poznanie bogactwa świata owadów, ich pożytecznej roli w przyrodzie i przezwyciężanie niechęci do nich
  • rozpoznawanie i nazywanie zwierząt i roślin żyjących i rosnących na łące
  • poznanie cyklu rozwojowego motyla
  • rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek
  • doskonalenie sprawności manualnych i koordynacji wzrokowo- ruchowej

Temat: Lubimy książki

  • rozbudzanie zainteresowania książką i czytelnictwem, między innymi poprzez wskazanie książki jako źródła wiedzy
  • wdrażanie do kulturalnego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej (biblioteka, księgarnia)
  • zapoznanie z zasadami korzystania z książek i rozumienie potrzeby dbania o książki
  • wdrażanie do uważnego słuchania i podejmowania rozmowy na temat przeczytanej treści utworu
  • poznanie etapów powstawania książki
  • poszerzanie wiedzy na temat zawodów: pisarza, grafika, redaktora, drukarza
  • rozwijanie kreatywności poprzez zabawę we wspólne tworzenie opowiadania

Temat: Zwierzęta małe i duże

  • poszerzanie wiedzy na temat dzikich zwierząt żyjących w Polsce
  • rozwijanie umiejętności wskazywania cech różniących zwierzęta oraz cech wspólnych (wygląd, środowisko życia, pożywienie)
  • poznanie zasad odpowiedniego zachowania się w lesie
  • zapoznanie z zasadami zachowanie bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami żyjącymi w lesie (nie podchodź, nie dotykaj, nie uciekaj)
  • naśladowanie dźwięków wydawanych przez zwierzęta, doskonalenie poprawnej emisji głosu, dykcji i oddechu
  • poszerzanie wiedzy na temat zwierząt  egzotycznych (wygląd, środowisko życia, pożywienie)
  • kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt
  • rozwijanie wrażliwości słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonematycznego
  • rozwijanie umiejętności budowania dłuższej wypowiedzi, poprawnej pod względem gramatycznym i logicznym

Temat: Święto Mamy i Taty

  • kształtowanie tożsamości między innymi poprzez rozwijanie przynależności do rodziny- dzielenie się opowieściami o swoich bliskich
  • wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodzicami, rozwijanie postawy szacunku do rodziców
  • rozwijanie rozumienia potrzeby i znaczenia społecznego pracy oraz postawy szacunku do wszelkiej pracy; zrozumienia, że praca jest ważna w życiu człowieka
  • kształtowanie umiejętności dostrzegania potrzeb bliskich osób oraz umiejętności odpowiadania na te potrzeby
  • kształtowanie potrzeby sprawiania przyjemności bliskim osobom, m. in. poprzez doświadczanie radości z możliwości obdarowania kogoś samodzielnie wykonanym prezentem
  • rozwijanie twórczego myślenia poprzez próby obmyślania etymologii nazw dni tygodnia (dlaczego dzień nosi taką nazwę, a nie inną), poprzez robienie listy pomysłów na wspólne spędzanie czasu z mamą, tatą oraz pomysłów na sprawienie przyjemności rodzicom
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, m. in. poprzez zwracanie uwagi na odcienie kolorów, wyszukiwania różnic na ilustracjach, odwzorowywanie obrazka

Kształtowanie pojęć matematycznych według E. Gruszczyk- Kolczyńskiej

  • długość- przybliżanie sensu mierzenia długości
  • Co jest ode mnie wyższe (dłuższe), a co niższe (krótsze). Jakiego jestem wzrostu?
  • Porównuję wielkość przedmiotów i układam je w serie rosnące i malejące
  • Uczę się mierzyć długość krokami i stopa za stopą

GRUPA III

Temat: Na łące

  • poznanie roślin i zwierząt żyjących na łące na podstawie wierszyków, opowiadań, zagadek
  • Żaba- praca z obrazkiem
  • „Połóż tam, gdzie powiem”- zabawa matematyczna
  • „Wiosenna łąka”- praca plastyczna dowolną techniką
  • „Jeden owad, dwa…”- zabawa słownikowa
  • „Sylaby”- zabawa słuchowa
  • „Biedroneczki”- zabawa dydaktyczna

Temat: Pszczoły dają nam miód

  • „W pasiece”- praca z obrazkiem
  • „Przeciwieństwa”- zabawy matematyczne
  • ” „Słodkie- kwaśne”- zabawa dydaktyczna
  • „Co zostało zmienione- zabawa dydaktyczna
  • „Kolorowe ule”- praca z obrazkiem

Temat: Święto Mamy i Taty

  • „Zawody mam”- zabawy dydaktyczne
  • „Mama w pracy”- rysowanie zawodu wykonywanego przez mamę
  • „Zawody tatusiów”- zabawa dydaktyczna
  • „Tata w pracy- rysowanie taty przy pracy
  • „Moja rodzina”- zabawa dydaktyczna
  • „Zdrobnienia i zgrubienia”- zabawa językowa
  • Nauka na pamięć wierszyków i piosenek na Dzień Mamy i Taty
  • „Laurka dla Mamy i Taty”- praca plastyczna dowolną techniką

Temat: Zwierzęta duże i małe

  • „Gdzie żyją zwierzęta”- zabawa dydaktyczna
  • „Polowanie na tygrysa”- zabawa matematyczna
  • „Żyrafa”- praca plastyczna według wzoru
  • „Wilki”- zabawa dydaktyczna
  • „Zwierzęta aktywne nocą”- zabawa dydaktyczna

GRUPA IV a

Temat: Jak powstaje książka”

  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych poprzez słuchanie opowiadań, wierszy czy bajek
  • zapoznanie z zawodami związanymi z powstawaniem książek: pisarz, autor, ilustrator, grafik, redaktor, drukarz
  • rozwijanie aktywności ruchowej poprzez zabawy
  • monografia cyfry 9- utrwalenie umiejętności przeliczania, dodawanie i odejmowanie na konkretach
  • czytanie wyrazów z poznanych liter
  • rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego

Temat: Na łące

  • słuchanie tekstów literackich
  • utrwalenie nazw mieszkańców łąki
  • przypomnienie nazw roślin występujących na łące
  • zabawy w wyszukiwanie w wyrazach poznanych liter
  • monografia litery Ł, ł na podstawie wyrazów: Łucja, łapa- analiza i synteza słuchowa wyrazów, próby odczytywania sylab z poznanych liter i całych, prostych wyrazów
  • zabawy utrwalające w pamięci kształt cyfry  0″: wyszukiwanie przedmiotów zbliżonych kształtem do cyfry 0.

Temat: Mama i Tata

  • przypomnienie nazw zawodów wykonywanych przez rodziców
  • burza mózgów- „Jak możemy pomagać rodzicom w obowiązkach domowych/”
  • zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek
  • klasyfikowanie przedmiotów ze względu na ich określone cechy
  • przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów
  • czytanie wyrazów z poznanych liter

Temat: Moje zwierzątko

  • burza mózgów „Jakie zwierzątko mamy lub jakie chcielibyśmy mieć; jakie zwierzątko hodujemy w domu?”
  • rozwijanie sprawności fizycznej poprzez zabawy ruchowe
  • dokonywanie analizy oraz syntezy słuchowej i głoskowej nazw zwierząt,
  • przypomnienie na czym polega praca weterynarza
  • przeliczanie w zakresie 10 i dopełnianie do 10.
  • monografia litery Z, z na podstawie wyrazów: Zenek, zebra– analiza i synteza słuchowa
  • stworzenie „Kącika zoologicznego”- szukanie informacji na temat zwierząt egzotycznych
  • omówienie zagrożeń związanych ze spotkaniem z nieznajomym zwierzęciem

GRUPA IV

Temat: Jak powstaje książka

  • poznanie rodzajów książek
  • omówienie zawodów związanych z powstawaniem książek: pisarz, autor, ilustrator, grafik, redaktor, drukarz
  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych poprzez słuchanie różnych tekstów literackich, np. opowiadań, bajek, wierszy
  • zapoznanie z cyfrą 9– ćwiczenia grafomotoryczne, utrwalanie przeliczania, dodawanie i odejmowanie w zakresie 9
  • poznanie różnic pomiędzy biblioteką a księgarnią
  • utrwalanie nominałów monet i banknotów

Temat: Na łące

  • poznanie i nazywanie roślin i zwierząt występujących na łące
  • monografia litery Ł, ł na podstawie wyrazów: Łukasz, łopatka- wysłuchiwanie głoski ł  na początku, w środku i na końcu wyrazów, ćwiczenia grafomotoryczne
  • zapoznanie z cyfrą 0– rozwijanie sprawności grafomotorycznej, porównywanie liczebności zbiorów, dokładanie i odejmowanie elementów zbioru, utrwalanie znaków graficznych <, >, =
  • omówienie cyklu rozwojowego motyla oraz podziału rośliny na części
  • odczytywanie i układanie wyrazów z poznanych liter
  • kształtowanie poczucia rytmu oraz uwrażliwianie na zmianę tempa w muzyce

Temat: Moje zwierzątko

  • poznanie i omówienie zwierząt domowych- zwrócenie uwagi na potrzebę opiekowania się nimi
  • rozwijanie sprawności ruchowej podczas zabaw ruchowych i muzycznych
  • analiza i synteza słuchowa i głoskowa nazw zwierząt
  • poznanie pracy weterynarza
  • monografia litery Z, z na podstawie wyrazów : Zenek, zebra– wysłuchiwanie głoski na początku, w środku i na końcu wyrazów, ćwiczenia grafomotoryczne
  • zapoznanie z liczbą 10– przeliczanie, dodawanie i odejmowanie elementów w zakresie 10
  • poznanie i omówienie zwierząt egzotycznych

Temat: Mama i Tata

  • kształtowanie poczucia szacunku do rodziców i osób dorosłych
  • klasyfikowanie przedmiotów ze względu na określone cechy, przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów
  • rozwijanie koordynacji ruchowej poprzez zabawy ruchowo- naśladowcze i orientacyjno- porządkowe
  • poznanie zawodów rodziców i omówienie ich
  • angażowanie dzieci do pomocy rodzicom podczas codziennych czynności
  • czytanie globalne nazw urządzeń domowych
  • rozwijanie pamięci poprzez naukę wierszyków i rymowanek z okazji Święta Mamy i Taty.