środa, 1 kwietnia 2020
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE KWIECIEŃ 2020 r.

GRUPA I

Temat: Tradycje Wielkanocne ( 30. 03. 2020- 10. 04. 2020)

  • słuchanie wierszy i opowiadań- zapoznanie z charakterystycznymi elementami związanymi z Wielkanocą
  • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadań czytanych przez dorosłego
  • poznanie polskich zwyczajów związanych z Wielkanocą, poznanie określeń: pisanka, kraszanka, święconka.
  • rozwiązywanie zagadek o tematyce związanej ze Świętami Wielkanocnymi
  • kształtowanie umiejętności klasyfikowania ze względu na jedną cechę
  • liczenie w dostępnym zakresie
  • posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych
  • przybliżenie tradycji malowania jajek
  • kształtowanie umiejętności wypowiedzi na temat świątecznych potraw- praca z obrazkiem
  • kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się przy stole

Temat: Praca rolnika (14. 04.- 17. 04. 2020)

  • nauka wiersza „Rolnik” połączona z zabawą naśladowczą
  • zabawa dydaktyczna „Od ziarenka do kwiatka”
  • rozbudzanie zainteresowania przyrodą
  • ćwiczenie koncentracji uwagi, rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego; układanie historyjki obrazkowej
  • słuchanie wierszy i opowiadań o pracy rolnika (na podstawie ilustracji)
  • poznanie pracy rolnika- czynności, jakie wykonuje i potrzebnych narzędzi- wiązanie opisu z ilustracją
  • „Dzieci w gospodarstwie”- opowiadanie historyjki obrazkowej (używanie określeń: na początku, potem, na końcu)
  • zabawa dydaktyczna „Zgubione jajka”; rozwijanie umiejętności liczenia, porównywania zbiorów, wykonywanie poleceń złożonych
  • zabawa „Kto mieszka w jajku?”- rozumienie pojęć: jajko kurze, jajko przepiórcze
  • rozwijanie zainteresowania życiem zwierząt
  • „Skąd się bierze ser?”- W mlecznej krainie: poznanie produktów, które powstają z mleka
  • zabawa ruchowa:” Kolorowe koła i kółka”
  • rozwijanie motoryki małej i dużej, poczucia rytmu
  • rozpoznawanie kolorów: czerwonego, zielonego, niebieskiego, żółtego

Temat: Dbamy o naszą planetę (20. 04.- 24. 04. 2020)

  • słuchanie wierszy i opowiadań o niebezpieczeństwach zagrażających środowisku ze strony człowieka
  • rozwijanie świadomości proekologicznej
  • zabawa dydaktyczna „Sprzątamy las”- ćwiczenia w klasyfikowaniu według dwóch cech
  • „Śmieci precz!”- inscenizacja na podstawie wiersza- rozbudzanie w dzieciach poczucia estetyki w najbliższym otoczeniu, potrzeby utrzymywania ładu i porządku
  • rozmowa na podstawie wiersza „Co to jest ekologia”
  • praca plastyczno- techniczna z wykorzystaniem surowców wtórnych, rozwijanie kreatywności
  • zabawa badawcza „Czysta i brudna woda”
  • posługiwanie się określeniami: zatruta rzeka, zanieczyszczone środowisko, posługiwanie się określeniami: zatruta rzeka, zanieczyszczone środowisko; nabywanie umiejętności wyciągania wniosków z eksperymentu, wzbogacanie wiedzy na temat zanieczyszczenia wody
  • „Góra śmieci”- segregowanie śmieci; umiejętność rozróżniania kolorów pojemników na odpady

Temat: Tajemnica książek (27. 04. – 30. 04. 2020 r.)

  • zabawa dydaktyczna „Jaka to książka?”- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionej książki
  • rozwijanie zainteresowania książkami
  • rozumienie pojęć: najwyżej, najniżej, w środku
  • „Jak powstaje papier?”- rozmowa na temat, co daje nam las
  • zabawa badawcza „Papier jest…”- rozróżnianie właściwości papieru, jego grubości, faktury (aktywność poznawcza)
  • zabawa dydaktyczna „Jaka to bajka”- uważne słuchanie utworu; układanie historyjki obrazkowej według chronologii zdarzeń
  • zabawa matematyczna „W księgarni”- utrwalanie pojęć: mały, duży; doskonalenie umiejętności liczenia
  • zapoznanie z pracą sprzedawcy w księgarni
  • słuchanie wiersza „W bibliotece”- rozumienie celu chodzenia do biblioteki

GRUPA II

Temat: Zwierzęta z wiejskiego podwórka

  • nazywanie zwierząt wiejskich (dorosłych i dzieci), rozpoznawanie ich odgłosów i poznanie przysmaków
  • rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie
  • wdrażanie do uważnego słuchania i obserwowania
  • rozwijanie wyobraźni przestrzennej i umiejętności konstrukcyjnych
  • rozwijanie słuchu fonematycznego poprzez dopowiadanie wyrazów rymujących się
  • budowanie wiedzy dzieci na temat produktów spożywczych pochodzących od różnych zwierząt gospodarskich
  • kształtowanie umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej
  • kształtowanie postawy odpowiedzialności i troski o zwierzęta

Temat: Czekamy na Święta Wielkanocne

  • poznanie zwyczajów i symboli związanych ze Świętami Wielkanocnymi (pisanka, kraszanka, baranek, zajączek, koszyczek wielkanocny itp)
  • doskonalenie analizy i syntezy sylabowej i głoskowej
  • zorganizowanie kącika wielkanocnego
  • zachęcanie do udziału w prostych pracach porządkowych (odpowiedzialne wykonanie powierzonego zadania- wdrażanie do dbania o porządek)
  • sianie owsa i rzeżuchy (określanie warunków niezbędnych do wzrostu i rozwoju roślin)
  • budowanie wypowiedzi wielozdaniowej- posługiwanie się przymiotnikami
  • utrwalanie nazw tradycyjnych potraw świątecznych, rozwijanie umiejętności składania życzeń
  • wzmacnianie więzi społecznych w grupie rówieśników i w gronie rodzinnym

Temat: Praca rolnika

  • zapoznanie z różnymi rodzajami prac w gospodarstwie rolnym
  • poznanie narzędzi i maszyn wykorzystywanych na polu
  • poznanie roślin okopowych, zbożowych, oleistych i włóknistych
  • układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej „Od ziarenka do bochenka”
  • „Jak powstaje popcorn”- poszerzanie wiedzy dzieci na temat kukurydzy
  • doskonalenie chwytu pęsetkowego i motoryki małej (praca plastyczna z nasion kukurydzy)
  • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania się podczas pobytu na wsi

GRUPA III

Temat: Zwierzęta na wiejskim podwórku

  • zabawy literą Ł, ł
  • „Skąd się biorą jajka?”- praca z obrazkiem
  • „Odgłosy zwierząt”- zabawa słuchowa
  • „Skąd się bierze wełna”- zabawa dydaktyczna
  • „Wyganiamy owieczki z zagrody”- motoryczno- matematyczna zabawa z kostką
  • „Co daje krowa”- zabawa dydaktyczna
  • „Ogromna krowa”- grupowa praca plastyczna, malowanie dłońmi

Temat: Wielkanoc

  • zapoznanie z tradycją wykonywania palm wielkanocnych
  • „Wielkanoc kojarzy mi się …”- zabawa dydaktyczna
  • poznanie tradycji ozdabiania jaj
  • „Świąteczne przygotowania”- układanie historyjek obrazkowych
  • „Stół wielkanocny”- opowiadanie obrazka
  • „Wielkanoc inaczej”- pogadanka na temat obchodzenia świąt w różnych miejscach świata
  • „Jajko wielkanocne”- wydzieranka z kolorowego papieru

Temat: Praca rolnika

  • „Wieś i miasto”- praca z obrazkiem
  • „Rośliny zbożowe”- zabawa dydaktyczna
  • „Kukurydza”- praca plastyczna według wzoru
  • „Od ziarenka do bochenka”- zabawa dydaktyczna
  • pogadanka na temat różnych narzędzi i maszyn ogrodniczych oraz bezpieczeństwa podczas ich wykorzystywania
  • „Czym jest gospodarstwo ekologiczne”- pogadanka

Temat: Dbamy o naszą planetę

  • „Czym jest natura”- burza mózgów
  • zabawy literą Z, z
  • „Co było na obrazku”- praca z obrazkiem
  • „Recykling”- burza mózgów
  • „Ze starego coś nowego”- zabawa dydaktyczna
  • „Coś z niczego”- konstruowanie zabawek z surowców wtórnych
  • „To mnie oburza”- zabawa słowna
  • „Komu jest potrzebne powietrze”- mapa myśli
  • „Jak pozbyć się smogu?”- burza mózgów
  • „Do czego potrzebna jest woda”- mapa myśli

Temat: Tajemnica książek

  • „Niewidzialna zagadka”- zabawa słuchowa
  • „Regulamin postępowania z książką”- zabawa dydaktyczna
  • zabawy literą F, f
  • „Jak powstaje papier?”- zabawa dydaktyczna
  • „Magiczna maszynka”- zabawa matematyczna
  • „Wszyscy, którzy…”- zabawa dydaktyczna

GRUPA IV a

Temat: Pracowita wiosna

  • wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny
  • systematyczna obserwacja przyrody i wyciąganie wniosków
  • poznanie przedmiotów, dzięki którym można posprzątać w domu, ogrodzie
  • poszerzanie słownika czynnego dzieci: grabie, szpadel, łopata, sekator
  • przypomnienie wyglądu wiosennych ptaków: bocian, jaskółka, kukułka, skowronek
  • wysłuchiwanie głosek w nagłosie i wygłosie
  • układanie historyjek obrazkowych- dostrzeganie związku przyczyna- skutek

Temat: Święta Wielkanocne

  • poznanie zwyczajów związanych z Wielkanocą
  • wyjaśnienie pojęcia: tradycja
  • zapoznanie z symboliką produktów zgromadzonych w wielkanocnym koszyczku
  • „Lubię święta, bo…”- zabawa słownikowa
  • rozwiązywanie zadań z treścią, próby układania treści zadań do prezentowanych działań
  • przeliczanie wyrazów w zdaniu, budowanie zdań złożonych

Temat: Na wsi

  • utrwalanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka, poznanie ich pokarmów, domów
  • poznanie korzyści, jakie daje hodowla zwierząt
  • rozwijanie umiejętności działania zgodnie z instrukcją słowną
  • przeprowadzanie klasyfikacji zwierząt zgodnie z jedną podaną cechą
  • poszerzanie słownika czynnego dziecka: stajnia, obora, kurnik, chlewik, buda
  • monografia litery J, j na podstawie wyrazów: Janek, jajo– analiza i synteza słuchowa wyrazów, próby odczytywania sylab z poznanych liter i całych, prostych wyrazów
  • „Co było pierwsze: jajko czy kura ?”- postawienie problemu, próba jego rozwiązania
  • przeliczanie do 8, dopełnianie do 8

Temat: Praca rolnika

  • poznanie pracy rolnika w odniesieniu do odpowiedniej pory roku
  • stosowanie określeń pór dnia- świt, ranek, popołudnie, zmierzch, wieczór
  • porównywanie narzędzi i maszyn używanych do roli dawniej i dziś
  • zapoznanie dzieci z procesem powstawania chleba oraz cukru
  • wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się taką samą głoską, sylabą
  • czytanie wyrazów z poznanych liter
  • doskonalenie umiejętności właściwego reagowania na zmianę rytmu w piosence

GRUPA IV

Temat: NA WSI

  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych poprzez słuchanie tekstów literackich: opowiadań, wierszy, bajek
  • przypomnienie i utrwalenie nazw zwierząt mieszkających na wiejskim podwórku
  • zapoznanie z nazwami pomieszczeń gospodarczych: stajnia, obora, chlewik, kurnik
  • monografia cyfry 8– utrwalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach i w pamięci
  • rozwijanie aktywności ruchowej poprzez zabawy: orientacyjno- porządkowe, naśladowcze, muzyczno- ruchowe
  • rozwijanie kreatywności i logicznego myślenia poprzez zabawy: słownikowe, rytmiczne, dydaktyczne, badawcze
  • monografia litery J, j na podstawie wyrazów: Janek, jajko– analiza i synteza słuchowa wyrazów

Temat: ŚWIĘTA WIELKANOCNE

  • przypomnienie i omówienie polskich tradycji wielkanocnych
  • poznanie symboliki produktów zgromadzonych w wielkanocnym koszyczku
  • poznanie i omówienie różnych sposobów ozdabiania jaj wielkanocnych
  • rozwiązywanie zadań z treścią- utrwalanie znaków graficznych +, -,=; zapisywanie działań matematycznych
  • zabawy słownikowe- analiza i synteza słuchowa wyrazów związanych ze Świętami Wielkanocnymi
  • rozwijanie aktywności ruchowej poprzez różnego rodzaju zabawy

Temat: PRACA ROLNIKA

  • poznanie pracy rolnika oraz jego obowiązków w gospodarstwie wynikających z pór roku
  • porównanie dawnych i współczesnych maszyn rolniczych
  • zapoznanie z procesem powstawania cukru i chleba
  • poznanie różnych rodzajów zboża i produktów pochodzenia zbożowego
  • ćwiczenia w przeliczaniu, dodawaniu i odejmowaniu elementów oraz porównywanie liczebności zbiorów
  • stosowanie określeń pór dnia: świt, ranek, południe, popołudnie, zmierzch, wieczór

Temat: WIOSENNY DESZCZYK

  • poznanie schematu obiegu wody w przyrodzie
  • omówienie znaczenia wody w życiu człowieka oraz sposobów jej zastosowania
  • doskonalenie umiejętności właściwego reagowania na zmianę rytmu i tempa w muzyce
  • poznanie zjawiska powstawania tęczy
  • porządkowanie przedmiotów w odpowiedniej kolejności: rosnąco, malejąco
  • utrwalanie prawej i lewej strony
  • ćwiczenia grafomotoryczne- pisanie po śladzie liter i cyfr