czwartek, 3 grudnia 2020
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne grudzień 2020

GRUPA I (niebieska i zielona)

I : Przygotowania zwierząt do zimy.

  • Wdrażanie do życia w grupie społecznej poprzez czerpanie radości ze wspólnej zabawy, przestrzeganie reguł i zasad dotyczących bezpieczeństwa oraz poszanowanie efektów pracy swojej i innych;
  • Rozwijanie wrażliwości na świat przyrody;
  • Wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt leśnych oraz ich mieszkań;
  • „O zimowych śpiochach” – praca z wierszem U. Piotrowskiej – poznanie i wyjaśnienie słów: gawra, nora, dziupla;
  • Kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie 5;
  • Porównywanie liczebności zbiorów;
  • Posługiwanie się określeniami: tyle samo, mniej, więcej;
  • „Kolczasty jeżyk” – ilustrowanie ruchem treści wiersza D. Gellner – nauka wiersza na pamięć – rozwijanie pamięci;
  • Rozwijanie sprawności manualnej i ruchowej poprzez różnego rodzaju zabawy;
  • „Gawra niedźwiedzia” – praca plastyczna – wyklejanie gawry z papieru pakowego/ gazety.

II : Gdy odwiedzi nas Święty Mikołaj.

  • Kształtowanie nawyku zachowywania porządku w najbliższym otoczeniu;
  • Poznanie postaci Świętego Mikołaja oraz charakterystycznych elementów jego garderoby – utrwalanie nazw ubrań;
  • „Czekamy na Mikołaja” – praca z opowiadaniem A. Galicy – zachęcanie do dzielenia się własnymi doświadczeniami;
  • Wdrażanie do używania określeń: mały, mniejszy, najmniejszy oraz duży,większy, największy;
  • Porządkowanie obiektów w sekwencje rosnące i malejące;
  • „Mikołaj” – praca z wierszem M. Frączczak – kształtowanie umiejętności formułowania prostych wypowiedzi zrozumiałych dla otoczenia;
  • Wdrażanie do właściwego trzymania narzędzia pisarskiego – kredki;
  • Kształtowanie wyobraźni ruchowej poprzez udział w zabawach muzycznych;
  • „Święty Mikołaj” – wykonanie pracy plastycznej z dostępnych materiałów;

III : Świąteczne przygotowania.

  • Rozwijanie poczucia szacunku dla rodziców oraz zachęcanie do chęci niesienia im pomocy;
  • Zapoznanie z tradycjami i obyczajami związanymi ze zbliżającymi się świętami – wyjaśnienie pojęcia : tradycja;
  • Słuchanie kolęd – zapoznanie z tradycją ich śpiewania w czasie Świąt;
  • „Choinka” – praca z wierszem A. Łady Grodzickiej – nauka wiersza na pamięć -poznanie drzewa iglastego oraz jego cech charakterystycznych;
  • Dekorowanie choinki – rozumienie określeń: na górze – wysoko, na dole – nisko’
  • Uświadomienie konieczności ostrożnego obchodzenia się z bombkami, wyjaśnienie pojęć: kruchy, delikatny;
  • Doskonalenie umiejętności różnicowania wielkości i długości oraz stosowanie określeń: duży – mały, długi – krótki;
  • Dostrzeganie, odwzorowywanie i kontynuowanie regularności i rytmów;
  • Rozwijanie ogólnej sprawności i zwinności poprzez zabawy ruchowe i muzyczne;
  • „Ozdoby choinkowe” – ozdabianie styropianowych bombek.

IV: Wesołych Świąt!

  • Odczytywanie sygnałów niewerbalnych (ton głosu, gesty, mimika) – rozpoznawanie i nazywanie emocji;
  • Rozwijanie poczucia miłości, szacunku i wzajemnej akceptacji względem osób z najbliższego otoczenia;
  • Oglądanie kartek bożonarodzeniowych oraz poznanie tradycji składania życzeń świątecznych;
  • Składanie obrazka z części – rozwijanie spostrzegawczości;
  • „Prezenty gwiazdkowe Filonka” – czytanie fragmentu książki „Przygody Filonka Bezogonka” G. Krutssona- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu;
  • Kształtowanie umiejętności szybkiego reagowania na sygnał dźwiękowy podczas zabaw ruchowych;
  • „Choinka z szyszki” – malowanie farbami i ozdabianie brokatem szyszek (grupa I zielona), „Choinka”- malowanie farbami i ozdabianie brokatem (grupa I niebieska)

V : Płynie czas.

  • Wdrażanie do wspólnej i zgodnej zabawy z wszystkimi dziećmi, a także do odkładania zabawek na wyznaczone miejsce po zakończeniu zabawy;
  • Poznanie tradycji żegnania Starego oraz witania Nowego Roku;
  • Zapoznanie z nową porą roku (Zima) oraz jej cechami charakterystycznymi;
  • Nazywanie pór roku oraz przyporządkowywanie im koloru i symbolu – dostrzeganie różnic w porach roku, utrwalanie nazw kolorów;
  • „Zmieniające się pory roku” – opowieść ruchowa – rozumienie następstwa mijającego czasu;
  • Rozwijanie sprawności naśladowczo – ruchowej poprzez zabawy naśladowcze;
  • Utrwalanie konieczności ubierania się odpowiednio do panującej pory roku oraz warunków pogodowych;
  • „Tydzień” – słuchanie wiersza J. Brzechwy – zapoznanie z nazwami dni tygodnia;
  • Doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 5;
  • „Sylwestrowe kolory” – malowanie i stemplowanie farbami.                                                                                GRUPA IICORAZ ZIMNIEJ  30XI – 5 XII
    • Rozmawiamy o cierpliwości. Opowiadanie „O sikorce, która dla przyjaciela nauczyła się cierpliwości” M. Szeląg
    • Poznanie sytuacji, w których wymagana jest cierpliwość
    • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
    • Kto u nas na zimę został? Co wiemy o ptakach – sporządzenie siatki wiedzy, czego jeszcze chcielibyśmy dowiedzieć się o ptakach? Tworzenie siatki pytań
    • Zagadki słuchowe – głosy zwierząt
    • Graficzne odtwarzanie wzoru
    • Pomagamy ptakom zimą – słuchanie opowiadania S. Szuchowej „Spiżarnia ptaków”, rozmowa na temat konieczności dokarmiania ptaków zimą.
    • Co jedzą ptaki? – rozmowa
    • Zabawa matematyczna – określanie najmniej, najwięcej ptaków
    • Przyjaciele wróbelka – ćwiczenia słuchu fonematycznego – co słychać na początku słowa
    • Praca plastyczno – techniczna „Ptaki” – kolorowanie, przyklejanie. Wycinanie i przyklejanie karmnika
    • Pierzasty przyjaciel – podsumowanie zdobytych wiadomości o ptakach – „Znamy te ptaki”

     

    NADCHODZI ZIMA           7XII – 11 XII

     

    • Zabawa z elementem skoku „Cierpliwie czekam na swoją kolej”
    • Słuchanie opowiadania „Cierpliwość i ciasto drożdżowe” G. Lipińskiej – omawianie wartości cierpliwość – rozmowa na temat sytuacji, w których trzeba być cierpliwym
    • Kształtowanie pozytywnych cech charakteru
    • Ćwiczenie sprawności manualnej i percepcji wzrokowej – uzupełnianie ilustracji naklejkami
    • Nauka piosenki „Śmiech to zdrowie”
    • Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Gawronek poznaje zimę” rozmowa na temat pierwszych oznak zimy – zjawiska atmosferyczne zwiastujące nadejście zimy
    • Zabawa badawcza – „Co się dzieje z wodą”
    • „Znajdź różnicę” – doskonalenie percepcji wzrokowej, wyszukiwanie 5 szczegółów, którymi różnią się dwa podobne do siebie obrazki
    • Zabawa matematyczna „Śnieżynki” utrwalenie pojęć: mały, duży
    • Śnieżynkowe rytmy – ćwiczenia kontynuowania rytmu
    • Zabawa ruchowa – „Tworzymy zbiory śnieżynek”
    • Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie po śladzie
    • Oglądanie zdjęć i ilustracji „Zima” – rozmowa o tym co widać
    • „Ile kroków do przodu” zabawa matematyczna z kodowaniem (do przodu, do tyłu)
    • Lepienie z plasteliny – „Zimowe śnieżynki”
    • Słuchanie wiersza B. Mróz – Gajewskiej „Zuzia i zima”
    • Poznanie sposobów ochrony przed zimnem, rozpoznawanie części odzieży podawanie ich nazw
    • Zachęcanie do dbania o własne zdrowie, poprzez pamiętanie o odpowiednim ubiorze

     

    ŚWIĄTECZNE PRZYGOTOWANIA  14XII – 18XII

     

    • Poznajemy dobroczynność
    • Słuchanie opowiadania „Pomocnicy Mikołaja” G. Lipińskiej
    • Ćwiczenia orientacji przestrzennej – nalepianie ozdób świątecznych na choince wg instrukcji
    • Nasze przygotowania do świąt – poszerzanie słownictwa, rozwijanie mowy – praca z obrazkiem „Świąteczne przygotowania”
    • Wzbogacanie wiedzy na temat czynności związanych z przygotowaniami do Świąt Bożego Narodzenia – historyjka obrazkowa
    • Praca plastyczno – techniczna wykonanie ozdób świątecznych z papieru ozdobnego
    • Nauka piosenki „Choinka”
    • Ćwiczenia ruchowe i ruchowo – słuchowe „wiaterek, wiatr, wichura”
    • Praca plastyczna „List do Mikołaja”
    • Słuchanie wiersza „Choinka w lesie” M. Konopnickiej – rozmowa o tym, skąd się biorą choinki
    • Wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
    • „Różne choinki” – umiejętność rozpoznawania drzew iglastych i ich szyszek – oglądanie zdjęć
    • Zabawa z kodowaniem – „W prawo, w lewo i do przodu”
    • Układanie choinki z figur geometrycznych różnej wielkości – praca plastyczno – techniczna utrwalenie nazw i wyglądu figur
    • Ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia pamięci, kreślenie worka po śladzie
    • Poznanie świątecznych piosenek z repertuaru dziecięcego, rozwijanie umiejętności wokalnych
    • Ukazanie piękna utworów muzycznych opowiadających o Świętach Bożego Narodzenia
    • Zabawa dydaktyczna „Latarki i latarenki” – źródła światła dawniej i dziś
    • Poznanie roli światła w życiu człowieka i nazw różnych urządzeń wytwarzających światło
    • Jak zmienia się światło? – zabawa badawcza, eksperyment
    • „świąteczny świecznik” – praca plastyczna

     

    WESOŁYCH ŚWIĄT  21XII – 31XII

     

    • Słuchanie opowiadania „O Aniołkach i złotym sercu” M. Szeląg poznanie dobroci jako wartości niosącej szczęście innym
    • Kształtowanie postawy życzliwości
    • Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem- wyciąganie wniosków
    • Wyjaśnienie związku frazeologicznego „Mieć złote serce”
    • Praca plastyczno – techniczna „Anioły dobroczynności”
    • Słuchanie fragmentu wiersza T. Kubiaka „Wieczór Wigilijny” rozmowa na temat zwyczajów związanych z Wigilią
    • Zagadki świąteczne
    • Zabawa matematyczna „Który łańcuch dłuższy” ocenianie długości – mierzenie za pomocą dłoni, kroków
    • Praca plastyczna ozdoby choinkowe
    • Słuchanie kolęd oraz piosenek o tematyce świątecznej w języku polskim i angielskim
    • Wspólne dekorowanie Sali
    • Praca plastyczna – tworzenie kartki świątecznej
    • Poznanie różnych sytuacji w których składamy sobie życzenia
    • Rozwijanie motoryki małej wyobraźni i poczucia estetyki                                                                            GRUPA IIITemat: Czekamy na Mikołaja

      – zapoznamy się z literaturą związaną z tematem tygodnia

      – pojedziemy na wirtualną wycieczkę do Laponii, aby odwiedzić dom Mikołaja

      – porozmawiamy o spełnianiu marzeń własnych i naszych bliskich (zajęcie z wykorzystaniem programu PKD)

      – ułożymy i opowiemy historyjkę obrazkową „Podróż do Świętego Mikołaja”

      – aby wprowadzić nastrój mikołajkowo- świąteczny wykonamy kalendarz adwentowy (codzienne losowanie niespodzianek)

      – wykonamy pracę plastyczną „Mikołaj”

      – będziemy rozwiązywać zagadki słuchowe (zabawa „Mikołajkowy worek”)

      – będziemy doskonalić naszą spostrzegawczość w zabawie dydaktycznej „Co było na obrazku?”

      Temat: Skąd się bierze ciepło w domu

      – poznamy źródła ciepła w domu, dowiemy się, które z nich są ekologiczne, a które prowadzą do powstawania smogu

      – poznamy literaturę związaną z tematem tygodnia

      – zapoznamy się z urządzeniami elektrycznymi wykorzystywanymi w naszych domach dawniej i dziś

      – omówimy zasady bezpiecznego posługiwania się tymi urządzeniami

      – wykonamy pracę plastyczną- rysunek węglem

      – pobawimy się w dobieranie rymów

      – poznamy zjawisko powstawania cienia

      Temat: Coraz bliżej Święta

      – zapoznamy się z literaturą związaną z tematem tygodnia

      – przypomnimy sobie zwyczaje świąteczne w Polsce i na świecie

      – opowiemy sobie o zwyczajach świątecznych w naszych domach

      – wspólnie ubierzemy świąteczną choinkę

      – wykonamy ozdoby na choinkę

      – pobawimy się w wyszukiwanie w wyrazach poznanych liter

      Temat: Czekamy na Nowy Rok

      – będziemy rozmawiać w upływie i następstwie czasu

      – poznamy różnego rodzaju kalendarze i zegary

      – utrwalimy nazwy i cechy charakterystyczne pór roku

      – poznamy nazwy dni tygodnia i miesięcy

      – wysłuchamy wierszy i opowiadań związanych z tematem tygodnia

      – pobawimy się w zabawę słownikową „Noworoczne postanowienia”

      – wykonamy zespołową pracę plastyczną „Drzewo w odsłonach 4 pór roku”

      – weźmiemy udział w zabawie dydaktycznej „Co się powtarza”, „Dokończ rym”, „Kto następny”

       

      Zapoznamy się obrazem graficznym głoski: Y, K i cyfry 4, 5, 6.

      Utrwalimy poznane litery i cyfry.

      Kształtowanie pojęć matematycznych:

      – będziemy kształtować odporność emocjonalną i zdolność do wysiłku intelektualnego (potrafię brać udział w grze, układam i rozgrywam gry planszowe- „ściganki”, gra opowiadanie „Dwa kotki biegną do miski z mlekiem”, „Slalom- gigant”.)

                                                                              GRUPA IV

      TEMAT TYGODNIA: Coraz zimniej

      • „W jaki sposób ogrzewamy mieszkania”- burza mózgów. Wypowiedzi na temat sposobu ogrzewania mieszkań. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
      • Monografia litery Y, y na podstawie wyrazów: lody, domy
      • Analiza i synteza słuchowa wyrazów: lody, domy, koty, ryby
      • Wyszukiwanie litery w tekście
      • Wodzenie palcem w powietrzu i na stole
      • Zabawy liczbą 5, aspekt kardynalny i porządkowy
      • Wyszukiwanie liczby 5 wśród innych liczb
      • Ćwiczenia w przeliczaniu
      • Kreślenia liczby w zwiększonej liniaturze
      • „Pięć paluszków”-pamięciowe opanowanie wiersza
      • „Lisy, zające czy sowy?- praca plastyczno-techniczna z wykorzystaniem rolek od papieru

      TEMAT TYGODNIA: Świąteczne przygotowania

      • „Jak postąpisz?”- zabawa dydaktyczna. Kształtowanie postawy życzliwości
      • „Gdzie jest prezent?”-zabawa matematyczna. Określanie położenia przedmiotu w przestrzeni.
      • „Przygotowanie do Bożego Narodzenia”- praca z obrazkiem. Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat oraz budowania zdań.
      • „Choinka”- pamięciowe opanowanie wiersza
      • „Mikołaj”- praca plastyczna wg wzoru.
      • „Szopka bożonarodzeniowa”- zabawa dydaktyczna. Wykonanie szopki z gotowych elementów
      • „Potrawy”- układanie puzzli, rozmowa na temat dań wigilijnych

       

      TEMAT TYGODNIA: Wesołych Świat!

      • „Sprzęty domowe”- zabawa dydaktyczna. Podawanie nazw sprzętów, rozpoznawanie po wydawanych dźwiękach
      • „Kartki świąteczne”- zabawa matematyczna. Doskonalenie umiejętności klasyfikowania.
      • „Aktorskie miny”- rozpoznawanie nastroju
      • „Śnieżynki”- ćwiczenia oddechowe
      • „Choinka”- praca przestrzenna
      • „Mierzymy”- zabawy matematyczne. Poznanie narzędzi do pomiaru długości

      TEMAT TYGODNIA: Płynie czas

      • „Pędzel”- rozmowa o niesieniu pomocy na podstawie opowiadania Joanny M. Chmielewskiej „Pędzel”
      • „Jestem pomocny”- wypowiedzi na temat sytuacji, w których sobie pomagamy
      • Monografia litery Z, z na podstawie wyrazów: Zuzanna, zamek
      • Analiza i synteza głoskowo-sylabowa wyrazów: Zuzanna, zamek, zegar, zebra
      • Wyszukiwanie litery Z wśród innych liter
      • „Na zamku”- zabawa dydaktyczna. Zapoznanie ze znakiem matematycznym +
      • Ćwiczenie dodawania
      • „Kalendarz urodzin”- zabawa dydaktyczna. Podawanie nazw miesięcy.
      • „Dzień i noc” – zabawa dydaktyczna. Ustalenie stałych następstw dnia i nocy.
      • „Dni tygodnia”- zabawa dydaktyczna. Ustalenie stałych następstw dni tygodnia.
      • „Dwanaście godzin jest na zegarze”- zabawa matematyczna. Omówienie tarczy i wskazówek, poznanie zasady działania zegara.
      • „Zegar”- praca plastyczno-techniczna