piątek, 4.09.2020
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE WRZESIEŃ 2020 r.

GRUPA I (NIEBIESKA I ZIELONA)

Temat: W przedszkolu

  • wdrażanie do życia w grupie społecznej przez naukę wspólnej zabawy, uczestniczenie w zajęciach z całą grupą, utrwalanie imion koleżanek i kolegów
  • poznawanie rozkładu sali i pomieszczeń przedszkolnych
  • kształtowanie codziennych nawyków higienicznych- mycie rąk po zabawie i przed posiłkiem
  • poznanie zasad dotyczących bezpieczeństwa podczas korzystania ze sprzętu ogrodowego i zabawek oraz nauka ich przestrzegania
  • rozpoznawanie swojego znaczka w różnych miejscach w sali
  • stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych, zachęcanie do zwracania się do siebie po imieniu
  • aktywność plastyczna:

grupa NIEBIESKA: ” Moja grupa”- przyklejanie jednego elementu wspólnej pracy i odciśnięcie przy niej swojej dłoni

grupa ZIELONA: „Baloniki”- przyklejanie znaczka indywidualnego do balonika

Temat: Nasze przedszkole

  • utrwalanie umiejętności ustawiania się w kole
  • wyjaśnienie do czego potrzebne są znaczki w przedszkolu, określanie miejsc, w których się znajdują, rozpoznawanie własnego znaczka
  • „Dwa klocki to też para”- umiejętność tworzenia par z różnych elementów konstrukcyjnych
  • rozumienie potrzeby używania zwrotów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam
  • budowanie poczucia przynależności grupowej
  • rozpoznawanie kształtu koła i nazywanie go
  • poznanie zawodów ludzi pracujących w przedszkolu- nabywanie szacunku do pracy innych ludzi
  • wdrażanie do współistnienia w grupie społecznej przez naukę przestrzegania reguł zabawy, współpracę oraz stosowanie zwrotów grzecznościowych
  • aktywność plastyczna „Moje przedszkole”

Temat: Jestem bezpieczny

  • poznanie zasad dotyczących bezpiecznego poruszania się po drodze, przechodzenia przez jezdnię
  • kształcenie umiejętności dzielenia się przestrzenią z innymi osobami
  • zachęcanie do swobodnego wypowiadania się w czasie zabawy
  • „Moje ciało”- zabawy utrwalające nazwy części ciała
  • kształtowanie umiejętności reagowania na sygnał dźwiękowy
  • posługiwanie się określeniami: góra, dół
  • poszerzanie słownika dzieci o słowa: przejście dla pieszych, zebra, chodnik, jezdnia, światła
  • zwracanie uwagi na przestrzeganie ustalonych zasad grupowych
  • poznanie instrumentu (grzechotki) oraz jego dźwięku
  • aktywność plastyczna: „Sygnalizator świetlny”- naklejanie kolorowych kół w odpowiednie miejsca na sygnalizatorze
  • „Dotknij i zgadnij”- zabawa kształtująca zmysł dotyku, rozwijanie wyobraźni

Temat: Pomocna dłoń

  • kształtowanie umiejętności nazywania różnych elementów naszego ubioru
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własną odzież
  • tworzenie sytuacji sprzyjających aktywności fizycznej
  • nabywanie wiedzy na temat niebezpieczeństw grożących w domu
  • kształtowanie umiejętności układania historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń
  • rozwijanie zainteresowań literaturą dla dzieci
  • poznanie pracy policjanta, numeru alarmowego
  • uświadamianie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia
  • klasyfikowanie przedmiotów ze względu na taki sam wygląd
  • ćwiczenie motoryki małej
  • poznanie zawodu lekarza, przełamywanie lęku przed wizytą u lekarza
  • poznanie zawodu strażaka
  • „Jaki jest płomień”- określanie cech płomienia, rozwijanie umiejętności wypowiedzi na dany temat
  • aktywność plastyczna „Lizak policyjny”- wydzieranka.

GRUPA II

Temat: W przedszkolu

  • dostrzeganie korzyści płynących z pobytu w przedszkolu i posiadania przyjaciół
  • wykonanie kredkami plakatu „Co by było, gdyby na świecie nie  było przyjaźni?”
  • zabawa integracyjna „Poznajemy siebie nawzajem”
  • rozmowa kierowana „Nasze zasady”- tworzenie kodeksu grupy
  • zabawa matematyczna- klasyfikowanie zabawek

Temat: Nasze przedszkole

  • słuchanie opowiadania „O małym jeżu, który nie opuścił przyjaciela w potrzebie”
  • omawianie wartości przyjaźni
  • zabawa matematyczna „Gdzie się podział miś?” (utrwalanie pojęć: za, nad, pod, obok, itp.)
  • lepienie z plasteliny- temat dowolny

Temat: Jestem bezpieczny

  • wprowadzenie nożyczek- omówienie zasad bezpieczeństwa podczas wycinania; cięcie po linii prostej
  • poznajemy zawód policjanta; numer alarmowy 112
  • poznajemy pojazdy specjalne: karetka pogotowia, radiowóz, wozy strażackie
  • utrwalenie znajomości adresu zamieszkania
  • praca plastyczna- origami „Pojazdy”
  • zabawa dydaktyczna „Znaki drogowe”. Rozpoznawanie i podawanie nazw.

Temat: Pomocna dłoń

  • omówienie wartości odwagi i dzielności na podstawie wybranego opowiadania
  • poznanie bezpiecznych i niebezpiecznych zachowań na ulicy
  • utrwalenie wiedzy o ruchu drogowym
  • praca plastyczna „Wóz strażacki” (rolki, nakrętki, koła, origami, druciki kreatywne)
  • zabawa dydaktyczna „Czego potrzebuje strażak”

GRUPA III

Temat: Wracamy do przedszkola

  • przypomnimy sobie wszystkie zasady dokładnego mycia rąk i dystansu społecznego zgodne z wytycznymi GIS i MZ
  • będziemy rozwijać w sobie postawę koleżeńską, aby miło przywitać w naszej grupie nowego kolegę, będziemy ćwiczyć mówienie sobie miłych słów, uczyć się wyrozumiałości dla cudzych słabości i błędów
  • ustalimy zasady i normy obowiązujące w grupie, stworzymy grupowy „Kodeks przedszkolaka”
  • stworzymy reguły i zasady postępowania, a następnie będziemy według nich działać- gra matematyczna
  • stworzymy portret naszej grupy- praca plastyczna

Temat: Wspominamy wakacje

  • wybierzemy się w podróż po mapie i odwiedzimy różne zakątki Polski i świata, wysłuchamy wspomnień koleżanek i kolegów z wakacyjnych wypraw
  • pooglądamy przedmioty przyniesione przez Nauczyciela (dzieci spróbują odgadnąć skąd zostały przywiezione i do czego służą), będziemy ćwiczyć analizę i syntezę wyrazów
  • zapoznamy się z literaturą opisującą piękno naszej ojczyzny
  • przedstawimy za pomocą wycinanki wakacyjny krajobraz

Temat: Znamy zasady ruchu drogowego

  • utrwalimy zasady bezpiecznego poruszania się po drodze (przejście dla pieszych- zebra, sygnalizator świetlny)
  • poznamy wygląd i znaczenie wybranych znaków drogowych
  • zapoznamy się z obrazem graficznym głoski „O”
  • przypomnimy sobie nazwy figur geometrycznych (będziemy z nich układać różnorodne wzory i rytmy)
  • zapoznamy się z pracą policjanta
  • wykonamy pracę plastyczną „Na ulicy”
  • ułożymy grę ścigankę „Znaki drogowe”

Temat: Jesteśmy bezpieczni

  • nauczymy się dostrzegać niebezpieczeństwa wynikające z kontaktów z nieznajomymi
  • będziemy kszałtować u siebie postawę asertywną
  • poznamy sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu ludzi
  • poznamy numery alarmowe: 112, 999, 998, 997, nauczymy się prowadzenia rozmowy w celu wezwania pomocy, utrwalimy znajomość adresu zamieszkania
  • zapoznamy się ze specyfiką pracy strażaka, ratownika medycznego i sprzętem ratowniczym
  • wykonamy pracę plastyczną „Mój bohater”
  • zapoznamy się z obrazem graficznym głoski „A”

GRUPA  IV

Temat: W przedszkolu

  • „Mam kolegę, który…”- zabawa integracyjna
  • „Nasze zasady”- zabawa językowa
  • „Kodeks dobrych manier”- zabawa plastyczna
  • „Lewa- prawa”- zabawa matematyczna
  • „Tacy sami- inni”- zabawa dydaktyczna
  • „Co słychać w przedszkolu”- zabawa sensoryczna

Temat: Nasze przedszkole

  • ” W tańcu najweselej”- zabawa taneczna
  • „Słowa do zagrania”- zabawa słuchowo- rytmiczna
  • „Miał raz Felek kartofelek”- zabawy językowe
  • „Zabawki do pudełka”- zabawa matematyczna
  • „Gdzie kukułka zastukała”- zabawa słuchowa

Temat: Jestem bezpieczny

  • „Odwaga to…”- zabawa plastyczna
  • monografia litery O, o na podstawie wyrazów: Ola, oko
  • wyszukiwanie litery w tekście
  • analiza i synteza głoskowo- sylabowa
  • rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej
  • „Znaki i sygnały”- zabawa językowa
  • „Znaki wokół nas”- zabawy matematyczne

Temat: Pomocna dłoń

  • monografia litery A, a na podstawie wyrazów: Agnieszka, antena
  • wyszukiwanie litery w tekście
  • rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej
  • analiza i synteza głoskowo- sylabowa
  • „Kim zostanę w przyszłości”- zabawa plastyczna
  • „Uwaga! Straż!”- zabawy matematyczne
  • „Jestem odważny- pomagam”- zabawa dramowa
  • „Co się schowało pod chustą”- zabawa sensoryczna