piątek, 28.02.2020
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE MARZEC 2020

GRUPA I

Temat: Zwierzęta na wiejskim podwórku

  • posługiwanie się nazwami zwierząt żyjących na wsi.
  • słuchanie wierszy i opowiadań związanych z tematem
  • dobieranie zwierząt hodowlanych do ich domów, nazywanie
  • rozwiązywanie zagadek słownych, słuchowych
  • ćwiczenia mięśni narządów mowy na zgłoskach: mu, me, be, hau, miau, iha, ko, kwa, rozwijanie spostrzegawczości- rozpoznawanie głosów zwierząt wiejskich
  • rozpoznawanie nazw zwierząt dorosłych i młodych, łączenie w pary, nazywanie ich
  • poszerzanie wiedzy przyrodniczej na temat pokarmów zwierząt, ulubionych przysmaków
  • porównywanie liczebności zbiorów poprzez dobieranie elementów w pary

Temat: W marcu jak w garncu

  • zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w okresie przedwiośnia
  • posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych, tj: deszcz, wiatr, słońce, śnieg
  • poznanie i rozumienie przysłowia „W marcu jak w garncu”
  • rozumienie konieczności dostosowania ubrania temperatury otoczenia
  • utrwalanie wiadomości o procesie powstawania deszczu- eksperyment z wodą
  • rozumienie wyrażenia: kalendarz pogody; rozumienie znaczenia symboli graficznych
  • posługiwanie się określeniami: ciepłe, zimne

Temat: Witaj wiosno

  • dostrzeganie w przyrodzie zmian charakterystycznych dla przedwiośnia/ wczesnej wiosny
  • poszerzenie słownika o określenia: miękkie, miłe, puszyste; rozumienie wieloznaczności słów: kotki, pączki
  • rozpoznawanie i podawanie nazw ptaków: skowronka, bociana, jaskółki
  • zapoznanie z wyglądem i nazwami pierwszych wiosennych kwiatów: krokusów, tulipanów, hiacyntów
  •  wzbogacenie wiedzy na temat polskich zwyczajów ludowych- topienie Marzanny
  • wdrażanie do zdrowego stylu życia- ruch, właściwe odżywianie

Temat: Porządki w ogrodzie

  • obserwacje przyrodnicze w ogrodzie przedszkolnym- rozpoznawanie i podawanie nazw pierwszych oznak wiosny w najbliższym otoczeniu
  • poznanie pracy ogrodnika- wygląd, akcesoria
  • podawanie nazw przyborów do sprzątania ogrodu
  • przeliczanie elementów zbiorów w zakresie dostępnym indywidualnie
  • wyjaśnienie pojęcia: sianie
  • poznanie roślin cebulkowych- założenie zielonego ogródka w sali grupowej
  • dostrzeganie różnic między sianiem, a sadzeniem

GRUPA II

Temat: W marcu jak w garncu

  • rozmowy na temat zmian zachodzących w przyrodzie na przedwiośniu na podstawie doświadczeń dzieci i utworów literackich
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w trakcie wyjść do ogrodu przedszkolnego
  • zapoznanie ze zjawiskami atmosferycznymi pojawiającymi się na przedwiośniu- korzystanie z encyklopedii dla dzieci oraz obserwacji przyrody
  • przypomnienie symboli oznaczających zjawiska atmosferyczne, prowadzenie kalendarza pogody
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania części garderoby, dopasowywanie stroju do pogody- układanie historyjek obrazkowych

Temat: Wynalazki

  • rozmowy na temat:

– podróżowania dawniej i dziś

– historii i wykorzystania komputera

– historii telefonu i aparatu fotograficznego

z wykorzystaniem literatury, encyklopedii dla dzieci, zdjęć, ilustracji i doświadczeń dzieci

  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności poprzez zaprojektowanie własnego robota

Temat: Witaj wiosno

  • zapoznanie z cechami charakterystycznymi wiosny na podstawie literatury i doświadczeń dzieci
  • utrwalanie nazw pór roku oraz wzbogacanie zasobu słownictwa dzieci o określenia charakteryzujące wiosnę
  • „Powroty ptaków”- zapoznanie dzieci z nazwami i wyglądem ptaków przylatujących wiosną do Polski
  • wdrażanie do poznawania różnych form ekspresji artystycznej, kształtowanie umiejętności interpretacji utworu za pomocą ruchu- improwizacje taneczne do utworu P. Czajkowskiego „Walc kwiatów”
  • zapoznanie dzieci z polskim zwyczajami związanymi z odchodzącą zimą na podstawie literatury i doświadczeń dzieci

Temat: Wiosenne porządki w ogrodzie

  • założenie hodowli w sali (fasola, cebula, pietruszka)
  • obserwowanie zmian zachodzących w czasie rozwoju roślin
  • zapoznanie z pierwszymi wiosennymi kwiatami, ich wyglądem i nazwami, przypomnienie, co znaczy „rośliny chronione”
  • zapoznanie dzieci z pracami ogrodniczymi, które wykonuje się wiosną na podstawie literatury i doświadczeń dzieci

Kształtowanie pojęć matematycznych:

  • kształtowanie umiejętności liczenia w możliwie szerokim zakresie
  • ustalanie równoliczności przez przeliczanie i przyporządkowywanie jeden do jednego
  • liczenie i ustalanie: ten jest pierwszy, drugi, trzeci- wdrażanie dzieci do rozumienia i właściwego stosowania liczebników porządkowych

GRUPA III

Temat: W kosmosie

  • zabawa badawcza „Dlaczego w dzień jest jasno, a w nocy ciemno?”
  • zabawy dydaktyczne „Kolorowe wzory, rysunki z gwiazd”
  • zabawa słuchowa „Co krąży wokół Słońca”
  • praca z obrazkiem „Kosmos”
  • praca plastyczna z użyciem farb „Planeta Ziemia”

Temat: W marcu jak w garncu

  • burza mózgów „W marcu jak w garncu”
  • zabawa dramowa „Przebiśniegi”
  • zabawy literą W, w
  • zabawa dydaktyczna „
  • segregowanie obrazków na współczesne i dawne „Stroje ludowe”

Temat: Porządki w ogrodzie

  • rozpoznawanie oznak wiosny
  • zabawa wyciszająca „Iskierka”
  • zabawy literą C, c
  • praca z obrazkiem „Co było na obrazku”
  • praca według wzoru „Przebiśnieg”

Temat: Witaj, wiosno!

  • zabawa słuchowa „Skąd dochodzi dźwięk”
  • zabawy literą G, g
  • zapoznanie z cyklem życia motyla
  • zabawa relaksacyjna „Masaż ślimaków”
  • zapoznanie z tradycją topienia Marzanny
  • grupowa praca plastyczna „Drzewo z bibuły”

GRUPA IV A

Temat: Oznaki wiosny

  • poszukiwanie oznak nadchodzącej wiosny- tworzenie kalendarza pogody, obserwacje przyrodnicze w ogrodzie przedszkolnym
  • utrwalenie znajomości nazw dni tygodnia
  • przypomnienie jak ważne jest ubieranie się zgodnie z warunkami atmosferycznymi
  • wyjaśnienie znaczenia powiedzenia „W marcu jak w garncu”
  • wprowadzenie litery G, g na podstawie wyrazów Gutek, garnek– wysłuchiwanie głoski g na początku, na końcu i w środku wyrazu
  • zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek i w wyszukiwanie w wyrazach poznanych liter- zabawa „Wyrazowa zupa”
  • zabawy muzyczno- rytmiczne przy piosence „Liczenie kukułki”
  • zabawy w przeliczanie- dokładanie do zbioru tylu elementów, by razem było ich 7, odkładanie ze zbioru elementów tak, by zostało ich 7, zabawa dydaktyczna „Tyle- ile”
  • zabawa przy muzyce A. Vivaldiego z cyklu Cztery pory roku- Wiosna; malowanie inspirowane muzyką

Temat: Wszystko rośnie

  • utrwalanie nazw wiosennych kwiatów, czytanie globalne nazw kwiatów: przebiśnieg, kaczeniec, żonkil, stokrotka, krokus, tulipan- zabawa dydaktyczna „W kwiaciarni na półkach”
  • burza mózgów „Co jest potrzebne do życia roślinom”
  • monografia litery C, c na podstawie wyrazów Celina, cebula, analiza i synteza słuchowa
  • porównywanie cebul spożywczych z cebulami kwiatowymi, zabawa dydaktyczna „Różne cebule”
  • utrwalanie umiejętności przeliczania
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat świata roślin- zabawa dydaktyczna „Wiosenna grządka”, „Prawda czy fałsz”
  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych poprzez słuchanie tekstów literackich
  • zabawy słuchowe „Gdzie słychać c”

Temat: Pracowita wiosna

  • uczestniczenie w rozmowach o wiosennych porządkach
  • poznanie przedmiotów, dzięki którym można posprzątać w domu, a także przydatnych do prac porządkowych w ogrodzie- zabawa dydaktyczna „Do czego to służy”
  • przypomnienie dzieciom wyglądu wiosennych ptaków: bocian, jaskółka, kukułka, skowronek; wypatrywanie gniazd wśród gałęzi drzew, obserwowanie zachowania ptaków
  • doskonalenie słuchu fonematycznego- wysłuchiwanie głosek w nagłosie i wygłosie
  • zabawy dydaktyczne „Prawda- fałsz”
  • utrwalanie umiejętności przeliczania
  • układanie historyjek obrazkowych- rozwijanie zdolności dostrzegania związków przyczynowo- skutkowych

Temat: Chronimy środowisko

  • poznanie pojęcia: ekologia
  • poznanie znaku graficznego „+” (dodać)
  • tworzenie zabawek z makulatury, butelek i pojemników plastikowych, nakrętek
  • przypomnienie zasad prawidłowego segregowania odpadów- zabawa dydaktyczna „Segregujemy odpady”
  • monografia litery W, w na podstawie wyrazów Wanda, worek; analiza i synteza wzrokowa i słuchowa wyrazów
  • udział w rozmowach na temat tego jak ważne jest dbanie o naszą planetę
  • burza mózgów „Jak na co dzień możemy dbać o środowisko”
  • pogłębienie wiadomości o nowe pojęcia dotyczące źródeł  energii i źródeł ekologicznych tj.: wiatr, woda lub energia słoneczna; zabawa dydaktyczna „Oszczędzamy energię elektryczną”
  • usamodzielnianie dzieci w zakresie posługiwania się sztućcami: łyżka, widelec, nóż
  • wysłuchiwanie poznanych głosek : o, a, l, m,e, t,d, i, k, u, p, y, b, n, s, r, g, w na początku, na końcu i w środku wyrazów

GRUPA IV

Temat: Chronimy środowisko

  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych poprzez słuchanie tekstów literackich
  • wyjaśnienie pojęcia ekologia
  • poznanie znaczenia działań proekologicznych;
  • poznanie i utrwalenie zapisu liczby 8, porównywanie liczebności zbiorów, dodawanie i odejmowanie na elementach, utrwalenie znaku graficznego „” ( odjąć)
  • rozwijanie aktywności ruchowej poprzez zachęcanie do zabaw: orientacyjno- porządkowych, naśladowczych, ruchowych, przy muzyce
  • rozwiązywanie zadań tekstowych, manipulowanie liczmanami, układanie zapisu działań
  • monografia litery W, w na podstawie wyrazów Wojtek, worek, wyszukiwanie litery w w tekście, analiza i synteza słuchowa wyrazów
  • poznanie możliwości podejmowania różnych działań na rzecz ochrony środowiska, np. segregowanie odpadów
  • Ekoludek- wykonanie pracy plastycznej z materiałów wtórnych: gazer, korków, pojemników, opakowań, plastikowych butelek itp.

Temat: Oznaki wiosny

  • wyjaśnienie przysłowia: „W marcu jak w garncu”
  • budzenie zainteresowania zmianami w przyrodzie związanymi z nową porą roku oraz zjawiskami atmosferycznymi
  • monografia litery G, g na podstawie wyrazów: Gutek, garnek, analiza i synteza słuchowa wyrazów, układanie wyrazów z poznanych liter
  • stworzenie kalendarza pogody, obserwowanie i opisywanie zjawisk pogodowych
  • zabawy muzyczno- rytmiczne przy piosenkach
  • przypomnienie nazw kwiatów wiosennych- czytanie globalne
  • przeliczanie w zakresie 8, rozwiązywanie zadań tekstowych, układanie zapisu działań
  • utrwalanie znaków graficznych >, <, =; porównywanie liczebności zbiorów
  • przypomnienie o konieczności ubierania się odpowiednio do warunków panujących na zewnątrz

Temat: Wszystko rośnie

  • doskonalenie umiejętności przeliczania na konkretach, porządkowania rosnąco elementów zbioru, posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
  • poznanie roślin cebulowych
  • założenie kącika roślin w sali- sianie nasion, sadzenie cebulek- przypomnienie zasad prawidłowej uprawy roślin
  • monografia litery C, c na podstawie wyrazów Celina, cebula, kreślenie litery c po śladzie, wysłuchiwanie głoski c na początku, w środku i końcu wyrazów
  • poznanie pracy pracownika kwiaciarni
  • przypomnienie nazw części roślin, podział roślin na: nasienne, cebulowe
  • obserwowanie wzrostu roślin w kąciku przyrody
  • zabawy ruchowe z elementem czworakowania, rzutu

Temat: Pracowita wiosna

  • przypomnienie nazw przedmiotów służących do sprzątania: odkurzacz, szczotka do zamiatania, szufelka, środki czyszczące, mop, itp.- czytanie globalne
  • rozpoznawanie i nazywanie narzędzi ogrodniczych- zabawy słownikowe
  • zabawy dydaktyczne- rozwijanie koordynacji wzrokowo- słuchowej i logicznego myślenia
  • przypomnienie nazw ptaków powracających do Polski
  • zabawy utrwalające umiejętność przeliczania, podpisywania zbiorów za pomocą cyfr, stosowanie znaków graficznych +, -, =
  • monografia litery H, h na podstawie wyrazów Hania, hiacynt– kreślenie liter po śladzie- ćwiczenia grafomotoryczne
  • zabawy integrujące grupę, naśladowcze, zespołowe.